Najmodernejšie autobusy venované osobnostiam

Slovensko je krajina s bohatou históriou, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani rozlohou omnoho väčšie krajiny. Vnímame ako dôležité, aby sme si ju pripomínali v každodennom živote. Rovnako nám záleží na tom, aby sa šírilo dobré meno Slovenska i v zahraničí.

Prispeli sme predsa k tomu, aby vznikli také vynálezy ako padák (Š. Banič) alebo prvé tepelné čerpadlo na svete (A. Stodola). Výrazný odkaz zanechali aj naše športové legendy, krasokorčuliar O. Nepela či hokejový brankár V. Dzurilla. Rozhodne nezaostávame ani vo svete kultúry. Tu sa môžeme pochváliť „stálicami“ ako hudobný skladateľ E. Suchoň či maliar M. Benka. Opomenúť rozhodne nesmieme M. R. Štefánika, ktorý dostal Slovensko na mapu Európy.

V budovaní svojej histórie pokračuje Slovensko ďalej. Napríklad v tenisovom svete netreba nikomu predstavovať takú hviezdu, akou je D. Hrbatý. O týchto skutočných osobnostiach verejného života sa nižšie dočítate zaujímavé informácie. A nielen to, osobnosti dneška síce nevidíte vyobrazené na autobusoch, ale môžete ich doslova stretnúť pri cestovaní v autobusoch Slovak Lines, ktoré vás 7 dní v týždni, každú hodinu vozia do centra Viedne alebo na letisko Schwechat.

Prečo Slovak Lines a osobnosti?
Na linke do Viedne vás vozíme už viac než 50 rokov. Sme dopravcom s históriou siahajúcou až do roku 1949, kedy vznikla pôvodná ČSAD. Dnes tvorí náš vozový park 250 autobusov, ktorý ročne prepraví viac ako 12 miliónov cestujúcich do ich cieľa. Robíme maximum preto, aby sme poskytovali komfort, ktorý patrí k cestovaniu v 21. storočí.

Pripomínať si históriu je dôležité, nemenej dôležité je sledovať trendy dnešného sveta. Príbeh Slovak Lines práve preto najlepšie vystihujú historické a moderné osobnosti. Významné historické osobnosti symbolické sprevádzajú cestujúcich vyobrazené na autobusoch. Slávnych Slovákov dnešných dní naopak môžete stretnúť priamo v našich autobusoch, ako našich verných cestujúcich. Sme hrdí, že vám môžeme sprostredkovať ich zaujímavé príbehy.

Zoznámte sa s historickými osobnosťami, ktoré vás „sprevádzajú“ na linke Bratislava – letisko Schwechat – centrum Viedne:


    

Ondrej Nepela 
krasokorčuliarska legenda

Na ľade sa nikto nepohyboval s takou ľahkosťou ako on a jeho akrobatické kúsky zdanlivo popierali zákony fyziky. Kariéra krasokorčuliarskej legendy Ondreja Nepelu trvala neuveriteľných 15 rokov, počas ktorých získal najcennejšie kovy zo všetkých najdôležitejších podujatí v tomto športe. . V jeho zbierke sú zlaté medaily z Majstrovstiev sveta (1971, 1972, 1973), majstrovstiev Európy (1969 až 1973) a aj olympijsky najcennejší kov (1972). Ondrej Nepela zomrel v roku 1989 vo veku 38 rokov v nemeckom Mennheime. Jeho meno sa do kroník slovenského športu zapísalo tak hlboko, že bol dokonca vyhlásený za najúspešnejšieho slovenského športovca 20. storočia.


    

Štefan Banič 
legendárny hokejový brankár

Bol vzorom pre celú generáciu hokejistov a jeden z najlepších brankárov na svete. Jeho bleskové pohyby zlikvidovali nejednu istú strelu na bránku. Jeho kvality uznávali aj súperi a spoluhráči si ho pamätajú aj pre jeho dobrácku a pokojnú povahu. V reprezentačnom drese nastúpil na ľad celkovo 139 krát a trikrát v ňom získal titul majstra sveta. Bol vyhlásený najlepším hokejistom Slovenska 20. storočia. V roku 1998 sa stal členom Siene slávy IIHF a v roku 2002 členom Siene slávy slovenského hokeja.


    

Eugen Suchoň  
autor opery Krútňava a Svätopluk

Krútňava sa stala symbolom slovenskej opery. Príbeh hriechu a odpustenia sa odohráva na slovenskej dedine a toto dielo je najznámejšia a najhranejšia slovenská opera. Jej autor Eugen Suchoň prerazil ako jeden z prvých našich skladateľov aj na zahraničnej scéne. Položil základy modernej slovenskej hudby. V jeho tvorbe ho výrazne inšpirovala slovenská ľudová melodika.


    

Milan Rastislav Štefánik 
astronóm, fotograf, vojenský letec, brigádny generál a diplomat

Milan Rastislav Štefánik bol všestranná osobnosť, a Slovensko doslova dostal na mapu Európy. Výrazne sa zaslúžil za vznik Československej republiky po prvej svetovej vojne. Po vyštudovaní astronómie v Prahe odišiel do Paríža, kde pokračoval vo vedeckej práci. Tu ho zastihla prvá svetová vojna. Štefánik okamžite nastúpil do vojenskej leteckej školy a začal bojovať na západnom fronte. Počas vojnových rokoch pracoval na pláne vytvorenia spoločného česko-slovenského štátu. Po vojne sa táto myšlienka stala skutočnosťou a v roku 1918 bola vyhlásená Československá republika v ktorej bol Milan Rastislav Štefánik ministrom Vojny. Tragicky zahynul v roku 1919, keď sa jeho lietadlo pri návrate z talianska zrútilo neďaleko Ivanky pri Dunaji.


    

Martin Benka 
popredný slovenský maliar

Nikto iný nezachytil slovenskú prírodu, či ľudí na poliach, lúkach a v horách tak ako Martin Benka. Jeho jedinečné diela doslova obdivujú našu prírodu a považujú ho za zakladateľ moderného slovenského prejavu v maľbe a v kresbe. Mal vzťah k ľudovej umeleckej tvorbe z ktorej čerpal inšpiráciu pre svoje práce. Jeho diale patria medzi to najcennejšie čo vytvorili slovenský umelci v 20. storočí a o jeho diela je mimoriadny záujem. Cena jeho obrazov na dražbe sa vie vyšplhať na hodnoty za ktoré sa dá kúpiť rodinný dom.


    

Aurel Stodola 
slovenský vynálezca

Túžba po poznaní hnala dopredu slovenského vynálezca Aurela Stodolu, ktorý je považovaný za otca parných a plynových turbín. Študoval na technike v Budapešti, strojné inžinierstvo v Zürichu štúdium dokončil na parížskej Sorbonne. Ako profesor pôsobil na Technickej vysokej škole v Zürichu, jednej z najprestížnejších vysokých škôl. Sa aj so samotným Albertom Einsteinom, ktorý si ho veľmi vážil. Skonštruoval prvé tepelné čerpadlo na svete. Jeho tepelné čerpadlo z roku 1928 dodnes pracuje vo Švajčiarsku a vykuruje radnicu v Ženeve. Preslávil sa tiež počas prvej svetovej vojny, kedy skonštruoval spolu s chirurgom Ferdinandom Sauerbruchom umelú pohyblivú ruku.


    

Štefan Banič 
vynálezca padáka

Štefan Banič odišiel, ako mnoho Slovákov, do Spojených štátov za prácou. V tom čase bolo letectvo novinkou a médiá pravidelne prinášali správy o nových úspechoch „aviatikov“. Keď sa neskôr stal svedkom leteckého nešťastia, začal pracovať na prvom použiteľnom padáku. Banič svoj vynález aj osobne vyskúšal skokom z budovy a neskôr aj z lietadla. Patent získal iba krátko po vypuknutí prvej svetovej vojny. Práva na vynález postúpil za symbolickú cenu armáde, ktorá ho na oplátku symbolicky prijala za člena leteckých zborov USA.


Osobnosti dnešných dní

Teší nás, že viaceré významné osobnosti dnešných dní, cestujú za prácou či oddychom práve autobusmi Slovak Lines. Osobnosti, ktoré hrdo reprezentujú našu krajinu v zahraničí.

Dominik Hrbatý
tenista

Patrí k najznámejším slovenským športovcom, počas aktívnej kariéry dosiahol viacero významných úspechov. Tenisovú raketu držal už ako štvorročný. V celosvetovom rebríčku ATP dosiahol v roku 2004 svoje historicky najvyššie dvanáste miesto. O rok neskôr postúpil do finále Davis cupu. Súčasne je dvojnásobným víťazom Hopmanovho pohára. Ako tenista navštívil veľa krajín a pozitívny vzťah k cestovaniu mu vydržal dodnes.

Dominik sa podľa svojich slov nevyhýba ani verejnej doprave. „Je to iba o tom odbremeniť sa od predstavy, že všade musíte ísť svojím autom, a to za každú cenu. Sám som nebol výnimkou, zvykol som aj na letisko chodiť svojím autom. Teraz tie autobusy napríklad do Viedne chodia pravidelne každý deň, každú hodinu a je absolútna zbytočnosť voziť sa vlastným automobilom. Navyše, autobusy už poskytujú veľmi vysoký štandard a komfort. Surfujete na internete, čítate si noviny a za nepatrnú chvíľu ste na letisku, ani sami neviete ako.